Wiskundehumor

In Grapjes,Leestip, door wiskundemeisjes

In de Notices of the AMS verscheen een tijd geleden een artikel over wiskundehumor: Foolproof: A Sampling of Mathematical Folk Humor. Dit artikel maakt onze categorie Grapjes in één keer bijna overbodig: alle wiskundegrapjes die ik ken staan er in. Er wordt onderscheid gemaakt tussen grapjes over wiskunde (die eigenlijk alleen wiskundigen grappig vinden) en grapjes over wiskundigen (meestal verteld door ingenieurs of fysici). Meestal worden wiskundigen in dit soort grapjes neergezet als mensen die meer leven met ideeën dan met de realiteit, of als mensen die vaak een onhandige oplossing kiezen omdat ze op die manier het probleem kunnen reduceren tot iets dat ze al eerder konden oplossen (zoals inderdaad ook vaak gebeurt in wiskundige bewijzen).

Het leukst vind ik de volgende metagrap:

An engineer, a physicist, and a mathematician find themselves in an anecdote, indeed an anecdote quite similar to many that you have no doubt already heard. After some observations and rough calculations the engineer realizes the situation and starts laughing. A few minutes later the physicist understands too and chuckles to himself happily, as he now has enough experimental evidence to publish a paper. This leaves the mathematician somewhat perplexed, as he had observed right away that he was the subject of an anecdote and deduced quite rapidly the presence of humor from similar anecdotes, but considers this anecdote to be too trivial a corollary to be significant, let alone funny.

Maar je kunt ook een boel woordspelingen lezen, anekdotes over de bijna spreekwoordelijk verstrooide professor Wiener en over weapons of math instruction en de terroristische organisatie Al-gebra. Veel plezier!

(Jeanine)

2 reacties op “Wiskundehumor”

1. Ionica:

Het is maar goed dat ik op dit moment alleen in een kamer zit, want ik zit hardop te lachen om sommige grappen! (Ik heb wel eens in een volle trein uitgelegd dat ik om een grap over Gauss lachte en toen keek iedereen me nogal vreemd aan.)

2. Vincent:

Nu is het natuurlijk tijd om met nederlandse equivalenten van de wiskunde-fruitmoppen te komen. Waar wachten jullie op??? Wiskundemeisjes-lezers staan toch bekend om hun gevoel voor humor?