Twee leuke plaatjes van lezers

In Grapjes, door wiskundemeisjes

Matthijs (Coster, je weet wel, van de Coster getallen) stuurde ons de volgende mooie vereenvoudiging.

Wortel

Je vraagt je af of dit voorbeeld verzonnen is, maar ik ben bang dat iemand  dit een keer serieus heeft opgeschreven. Van Guido en Michiel (je weet wel, van Vierkant voor wiskunde) kregen we het volgende grapje dat eigenlijk wat natuurkundig is...

God said...

(Ionica)

7 reacties op “Twee leuke plaatjes van lezers”

1. Rinse Poortinga:

Dat wegstrepen in een breuk gebeurt echt, tot in 6VWO toe. Bijv. (sin x)/x = sin, maar ook (x^2+5x-7)/(x^2-x+3)=(5x-7)/(-x+3) is 'heel gewoon'!

2. han:

(sin(x))/x=sinc(x)

3. Vincent:

And God said:

"Boe"

And there was sound.

4. Peter:

Variaties op "En God zeide..." zijn al behoorlijk oud (afgezien van Genesis 1:3). De achttiende-eeuwse Engelse dichter Alexander Pope schreef:

Nature, and Nature's laws,
    Lay hid in night.
    God said, "Let Newton be!"
    And all was light.

5. Vivike:

Ik heb ook wel eens staan kletsen met een natuurkundige die thermodynamica aan biologen gaf, en die vereenvoudigen inderdaad ook dV/dT tot V/T (Dus niet tot de zesde klas aan toe, maar tot de universiteit aan toe is vereenvoudigen lastig).

6. Raven:

(sin x)/x = sin

En als je daar de limiet van neemt voor x->0 krijg je 1 !

--