Stambomen in de wiskundewereld

In Algemeen,Geschiedenis, door wiskundemeisjes

Veel mensen vinden het leuk om hun stamboom te onderzoeken en te kijken tot hoe lang geleden hun voorouders bekend zijn. Wiskundigen hebben echter ook nog een ander soort voorouders: leermeesters. De eerste voorouder van een wiskundige is zijn promotor; als er ook een copromotor is telt die ook mee. De promotor van de promotor fungeert als de wiskundige opa, enzovoorts.

boom

Het Mathematics Genealogy Project heeft een grote database aangelegd, waarin wiskundigen aan hun studenten (nakomelingen) gekoppeld worden. Zo kun je dus zelf uitvinden wie je wiskundige voorouders zijn!

De wiskundemeisjes hebben nog geen wiskundige voorouders, want we zijn nog niet gepromoveerd. Wel hebben we een toekomstige promotor. Ietwat voorbarig hebben we onze wiskundige voorouders gezocht. Bij Ionica blijkt de bekende stamboom niet zo lang: via Rob Tijdeman belanden we bij Jan Popken, Johannes van der Corput en Jan Kluyver, waar de lijn stukloop omdat zijn promotor onbekend is. Bij Jeanine is de lijn veel langer: via Hendrik Lenstra belanden we uiteindelijk via onder anderen Frans Oort, Hans Freudenthal, Hilbert, Klein en Gauss bij Otto Mencke; via een copromotor komen we uit bij Dirichlet, Lagrange, Euler, twee Bernoulli's en Leibniz, om bij Weigel te eindigen.

Neem zelf een kijkje en vind uit wie jouw wiskundige voorouders zijn of misschien ooit zullen worden!

(Jeanine)

8 reacties op “Stambomen in de wiskundewereld”

1. martijn:

Ik ga, als ik straks gepromoveerd ben, ook terug up Hilbert, Klein en Gauss. Maar da's ook via Oort, dus weinig spannend allemaal.

2. Jeanine:

Ow, word jij dan mijn wiskundige neef?

3. martijn:

Ja, inderdaad zeg :)

4. Franklin:

Dat zijn mooie namen in die stambomen van jullie! Ik heb zelf nog geen lijn want ik ben helaas nog niet bezig met promotieonderzoek, maar een tijdje terug zat ik inderdaad ook te speuren in die database naar bekenden en docenten. :) Zeker een leuke site!

5. Ionica:

De namen in mijn stamboom zijn toch wat teleurstellend vergeleken bij Gauss en Hilbert. Gelukkig heeft mijn promotor Erdösgetal 1, dus kan ik me straks ook een beetje stoer voelen als we samen iets publiceren.

6. Eline:

Waarom is het Erdösgetal zo belangrijk? Dat heb ik me nou al afgevraagd sinds ik ereover heb gehoord.

7. Vincent:

Ha Jeanine, wat leuk om je stamboom te lezen: het blijkt dat we achternichtje en -neefje zijn! (Via Freudenthal). Ik wist altijd al dat we veel gemeen hadden...

8. Tom Koornwinder:

Van de Nederlandse wiskundigen was Korteweg (UvA) waarschijnlijk degene met het grootste wetenschappelijke nageslacht: 1061 afstammelingen. De meest productieve lijnen liepen naar de statistiek: