Autisten, genieën, horken en kluizenaars (2)

In Algemeen,Leestip,Nieuws, door wiskundemeisjes

Hier schreven we al over ons artikel Autisten, genieën, horken en kluizenaars - Wiskunde en wiskundigen verbeeld in romans. Inmiddels staat de hele tekst op de site van de Academische Boekengids, dus iedereen die er niet in geslaagd is een ABG te bemachtigen kan het nu toch lezen!

(Jeanine)

4 reacties op “Autisten, genieën, horken en kluizenaars (2)”

1. Jan B:

Ontdekte jullie site via dat ABG-artikel.

2. Vincent:

Ik heb het 'in het echt' gelezen, maar ik vond het erg leuk. En ik ben helemaal gemotiveerd om een boek te schrijven waarin wiskundigen juist allemaal heel aardig, sociaal, geestig en normaal zijn. Nu de rest van het verhaal nog...

3. Arjen:

Vincent, wat een geweldig idee! Uit het wel en wee van promovendi is toch wel een verhaal destileren? Een redelijk hechte groep van collega's (m/v) van in de twintig, zat verhaallijnen te verzinnen. We zouden er een soap van kunnen maken ;)

4. Vincent:

Nou... toen ik met een paar van mijn collega's en aanhang op vakantie in Rome was hadden we wel een idee voor een spelshow: stop een aantal wiskundigen en niet-wiskundigen in een huis met zwembad etc en laat iedere week iemand wegstemmen waarvan de kijker of zijn medebewoner geraden heeft bij welke van de twee soorten hij hoort. Het idee is dat wiskundigen heel geloofwaardige gesprekjes over voetbal en mode voeren maar uiteindelijk ten overstaan van 3 miljoen kijkers toch niet kunnen laten uitteproberen of de bodem van hun glas precies even groot is als het parasolgat in de tafel.

Nou ja, misschien als televisieshow niet zo'n succes, maar wel erg geschikt als gedachte-experiment om in een groep van wiskundigen en niet wiskundigen te bedenken wie er wel of niet een schijn van kans zou maken en waarom en, nog hilarischer, hoe ze hun eigen kansen inschatten.