Wiskundevrees

In Nieuws,Onderwijs, door wiskundemeisjes

Groot nieuws vandaag: Eindexamenkandidaten vrezen wiskunde. Quote: "Ruim 24 procent van de examenkandidaten ervaart het vak als grootste struikelblok en 11 procent denkt zelfs te zullen zakken voor het examen wiskunde." De wiskundemeisjes worden hier een beetje verdrietig van. Gelukkig lezen we iets verderop dat 13 procent van de leerlingen denkt een goed cijfer te gaan halen voor wiskunde...
(Ionica)

3 reacties op “Wiskundevrees”

1. Johanneke:

Bij mij op school valt dat volgens mij in ieder geval reuze mee. Dat komt denk ik, omdat bij vakken als natuurkunde, scheikunde en biologie het CE vergelijkbaar is met de SE's op mijn school, omdat de schoolexamens van die vakken bijna altijd bestaan uit CE-opgaven. De SE's wiskunde daarentegen bestaan niet uit plak- en knipwerk van CE's uit vorige jaren, maar worden zelf gemaakt door de docent (soms wel met behulp van een opgavendatabase) waarbij het niveau van de SE's een stuk hoger ligt dan dat van de CE's. Toen ik m'n eerste (en meteen ook laatste ..) oefenexamen maakte werd ik dan ook een beetje achterdochtig: 'is het echt zo makkelijk?'. En waarempel, het was ook zo. Maar ja, de echte wiskundehaters zitten natuurlijk niet in mijn wiskundeB1,2-klas. Al hoor ik ook van de maatschappijprofielers dat ze bijvoorbeeld erg opzien tegen geschiedenis, omdat dat zoveel leerwerk is.

2. bètablokker:

Hmmm, hoog tijd om de SE's op Johanneke's school wat te verzwaren ;-)

3. Johanneke:

Ach .. dat hoeft niet hoor .. ;-) Mijn scheikundecijfer is bijna het enige cijfer waar ik wel tevreden mee ben. Al zou ik er natuurlijk geen last meer van hebben.