Wiskundemeisjes

Ionica & Jeanine
 
Slik Internetbureau Rotterdam Internetbureau Rotterdam



Categorieën

Archief

Twee leuke filmpjes


In Filmpjes,Grapjes, door wiskundemeisjes

Wie bel je als je een probleem hebt? De politie! Dit kind heeft een probleem met een wiskundesom en belt 911...



Ik kan eigenlijk niet geloven dat dit echt is, het lijkt me dat mensen die bij 911 werken getraind zijn om dit soort telefoontjes vriendelijk doch beslist af te kappen.

En nog een filmpje, waarin 13 x 7 = 28...

(Ionica)

7 reacties op “Twee leuke filmpjes”

  1. Elke:

    Mijn collega maakte me er attent op dat Gaston & Leo, een Belgisch comisch duo, een soortgelijk iets hadden als je laatste filmpje:
    http://www.youtube.com/watch?v=-GX3Nn-A9tQ
    Ik denk dat we nu weten waar ze de mosterd gehaald hebben. ;-)

  2. Vincent:

    Maar de vraag is natuurlijk: wie was er eerder, dit filmpje of dat van 8 augustus vorig jaar waar in 25/5 = 14 (heel stoere mensen zouden hier nu op de een of andere manier een link maken maar ik heb geen idee)

  3. Dolf:

    Zit er een regelmaat in deze getallen? Of kan je een gesloten formule hier voor maken? Wat puzzelen geeft 12/2=15 (erg vreemd want 15 is groter dan 12, dus voldoet niet), 24/3=17, enz. Voor 9 zie ik even geen mogelijkheid.

  4. Jos:

    Hangt er vanaf wat je bedoelt met regelmaat.

    Je kunt elke deling die op een geheel getal uitkomt en waar minstens 2 uitkomt op deze manier fout doen.

    Deel het (echte) antwoord op in stukken van minstens 1 en maximaal 9. Dan, in plaats van de stukken op te tellen, schrijf je ze achter elkaar.

    Voorbeeld:
    (Ik hoop dat dit lay-out technisch er goed uit gaat zien.)

    144:12=48
    48=4x12
    ---
    96
    96=8x12
    ---
    0

    Controle:
    12
    48
    --x
    96 (8x12)
    48 (4x12)
    --+
    144

    De fout die gemaakt wordt is dus niet zo heel groot, er ontbreekt enkel een plusteken in het antwoord.
    144:12=4+8

  5. Jos:

    (Ik hoop dat dit lay-out technisch er goed uit gaat zien.)

    Niet dus

  6. Dolf:

    Ondanks de layoutproblemen zie ik wel wat je bedoelt. Wat ik me eigenlijk afvroeg is of gegeven een getal (de deler) je makelijk het deeltal kan bepalen. Dus als je een deler neemt dan zoek je het kleinste (of: een klein) getal waarmee je dan een dergelijke fout berekening kan maken. Neem bv 7, en dan zoek je een getal eindigt op 8 (zie filmpje: 28/7=13) of 9. Aha, 49 voldoet, dus 49/7=16. Dit is echter een beetje prutsen & proberen van mijn kant, vandaar de vraag of er een mooiere formule/manier te vinden is om deze getallen te construeren.

  7. Arno van Asseldonk:

    Merkwaardig genoeg krijgt dat filmpje van 911 nu pas de aandacht van een stel Nederlandse dagbladen, terwijl daar hier een tijd geleden al aandacht aan werd besteed.
    Zou het dan toch zo zijn dat journalisten soms geneigd zijn om achter de feiten aan te lopen?

Plaats een reactie


Je kunt LaTeX gebruiken in je reactie.
Gelieve antwoorden op puzzels tussen [SPOILER] en [/SPOILER] te plaatsen.