Een onbekende tak van sport

In Quotes, door Jeanine

Rudy Kousbroek schreef de afgelopen week in NRC Handelsblad een aflevering van de anti-canon over L.E.J. Brouwer, aan wie pas nog een postzegel gewijd werd.

Twee mooie citaten wil ik jullie niet onthouden:

Toen bij de honderdste geboortedag van Brouwer in 1981 werd voorgesteld een herdenkingspostzegel uit te geven gaf de PTT nul op het rekest; ze deden sporthelden en staatslieden, maar de naam Brouwer zei ze niets.

En:

Nederland heeft de grootste voetballers ter wereld voortgebracht, vertellen taxi-chauffeurs in het buitenland mij altijd. Ja! roep ik dan, en de grootste wiskundigen! Huygens, Lorentz, Stieltjes, Brouwer. Korteweg, Mannoury, Van der Waerden, Freudenthal. Het antwoord is meestal een glazige blik. Een onbekende tak van sport, zie je ze denken, en het zaad valt op de rotsen.

7 reacties op “Een onbekende tak van sport”

1. Ionica:

Mannoury? Misschien moet ik ook maar taxi-chauffeur worden... Gisteren ging het tijdens de lunch trouwens ook over dit artikel en dat Kousbroek wel een tikje doordraafde...

2. EJee:

Een onverwachte kijk op Brouwer (laatste paragraaf): http://extra.volkskrant.nl/select/boeken/artikel.php?id=643

3. Pim van Tend:

Ik heb een boekje van Mannoury over Significa, dat lange tijd bij de Slegte te koop heeft gelegen. Dat is het enige waar ik hem van kende. Maar zie:

4. Maarten:

Sorry hoor, maar die taxi-chauffeurs hebben natuurlijk gelijk! Voor zover ik het kan zien is de Nederlandse wiskunde niet bijzonder, en was dat ook nooit. Brouwer kan je met goed fatsoen een groot wiskundige noemen, en Lorentz een groot natuurkundige, maar de rest van het rijtje laat echt geen uitzonderlijk oeuvre aan wiskundige ontdekkingen na.
    Misschien kan Kousbroek zich beter verdiepen in korfbal of schaatsen.

5. Johan B.:

Misschien zat Kousbroek in een taxi met het verkeerde nummer?

6. Francien:

@EJee: Leuk artikel over die Arie Visser, een verfrissend man zo te lezen, maar wel vreemd dat hij "Brouwer's Handbook of Mathematical Logic" in de goot heeft weten te vinden. Brouwer had een afkeer van logica, en heeft er zeker geen handboek over geschreven (laat staan 1048 pagina's vol). Misschien betrof het zijn collected works?

7. sunan ismy:

ik wil mijn ballen vergroten door middel van wiskunde. hebben jullie suggesties? mail mij.
    sunan@hiphopindo.net