Wiskundemeisjes

Ionica & Jeanine
 
Slik Internetbureau Rotterdam Internetbureau Rotterdam



  • Laatste Reacties

Categorieën

Archief

Tube your future


In Algemeen, door Ionica

Vandaag worden in Nemo de winnaars van Tube your future bekend gemaakt. Scholieren maakten de afgelopen weken filmpjes van mannen en vooral vrouwen die in de bèta-of technieksector werken. Op de officiële site zijn nog geen filmpjes te vinden, maar er staat al het een en ander op YouTube. Dit is bijvoorbeeld het filmpje dat Daan, André, Claudio en Willem van mij maakten. Zet hem op jongens, ik hoop dat jullie winnen!



14 reacties op “Tube your future”

  1. Proeme:

    niemand is het onderwijs in gegaan? of is dat er netjes uit geknipt omdat dat niet interessant klinkt?

  2. Ionica:

    Uit mijn vriendengroep is inderdaad niemand het onderwijs in gegaan. Ik ken wel wat mensen uit andere jaren die nu (vol enthousiasme) voor de klas staan. En wie weet staan mensen uit mijn jaar die ik niet zo goed kende inmiddels ook voor de klas. Maar de meesten zijn naar het bedrijfsleven gegaan.

  3. Reijer:

    Zeg, waar is de "ik ben eerst informatica gaan studeren maar dat vond ik echt heeeeel stom" gebleven? Of is dat een geheimpje? ;)

    Ik moest wel erg lachen om de "mij leek wiskunde wel erg leuk, dan hoef je tenminste niet zoveel met je handen te doen" of iets van dien aard.

  4. Willem:

    "Als je alleen maar ging doen waavan je zeker wist dat het nuttig was, dan kom je niet zo ver".

    Vind ik een beetje dubieus, of op z'n minst hoogst controversieel. :)

  5. Ionica:

    Tja, er is natuurlijk flink geknipt in een langer gesprek. Dat van die informatica had ik wel verteld, daar schaam ik me niet zo erg voor.

    En dat van dat nuttig onderzoek had ik vast wat genuanceerd. Maar ik geloof echt dat je vooral ook dingen moet onderzoeken waarvan je geen idee hebt of je er iets aan gaat hebben. Het idee van onderzoek is juist om nieuwe dingen te ontdekken.

  6. Joke Zwarteveen:

    Kun je een voorbeeld geven bij "had mijn wikundeleraar dat maar verteld" en stomme sommetjes die nutteloos waren op de middelbare school?
    En waarom je pas op de universiteit wiskunde erg leuk begon te vinden?
    Misschien kunnen wij (docenten)daar iets mee, om leerlingen weer te motiveren een exacte studie te gaan volgen.

  7. Ionica:

    Ha Joke, op school vond ik vooral meetkunde vreselijk. Ik herinner me nog levendig de examenopgave over hoever je een bal in een vreemdsoortige prullenbak kon stoppen. Dat soort dingen heb ik na mijn eindexamen nooit meer gebruikt.

    Wat ik graag op school gehad had? Zoveel dingen, maar ik besef natuurlijk dat daar geen tijd voor was. Ik bedoelde mijn opmerking ook zeker niet als verwijt naar mijn oude leraren. Ik vond het achteraf alleen jammer dat ik niet eerder meer aan wiskunde had gedaan.

    Wat hoogtepunten die ik me herinner uit mijn eerste jaar:

    * complexe getallen (de exponentiële functie bleek periodiek, wat cool),
    * mijn eerste bewijs met inductie (weet niet meer wat het was, maar het principe vond ik briljant),
    * het bewijs van Euclides dat er oneindig veel priemgetallen zijn,
    * grafentheorie (alles eigenlijk).

  8. Jeanine:

    Grappig, ik vond meetkunde juist wel leuk, ook die examensom over die bol in de prullenbak. ;-)

    Wat ik vooral miste in de middelbare schoolstof zijn inderdaad die wat discrete wiskunde-achtige dingen. Er is zoveel leuks te doen met combinatoriek en grafentheorie wat helemaal niet erg ingewikkeld is. Ook zou ik wat basale getaltheorie heel leuk hebben gevonden, bijvoorbeeld iets over priemgetallen. Leuker dan dat uittentreure differentiëren en rare integralen uitrekenen, hoewel ik dat toen ook wel leuk vond.

  9. Gijs:

    Kan Ionica of Jeanine of iemand anders hier mij (een redelijke wiskundeleek) uitleggen waarom een exponentiële functie periodiek is?

  10. Jan van de Craats:

    Om te begrijpen waarom de exponentiële functie periodiek is, moet je eerst weten wat complexe getallen zijn. De functie f(z) = e^z heeft de eigenschap dat voor elke z geldt dat
    f(z + 2 pi i) = f(z). De functie is dus periodiek met periode 2 pi i, waarbij voor i geldt dat i^2 = -1.

    Wie hier meer over wil weten, kan eens kijken in mijn gratis internetboek "Complexe getallen voor wiskunde D" dat op mijn homepage als pdf-file kan worden gedownload. De periodiciteit van de exponentiële functie staat op blz. 21.

  11. gerrit:

    Sinds een tijdje volg ik deze site een beetje. Wiskunde heb ik altijd een leuk vak gevonden op de middelbare school, maar het vervolg is me toch te ingewikkeld. Ik kan dan ook meer gecharmeerd raken van meetkunde-achtige dingen, en concrete zaken waarbij je wiskunde/rekenkunde nodig hebt. Boekhouden, statistiek. Die complexe getallen, en hoe je die formules moet lezen, is voor mij een brug te ver. De zijweggetjes, die zijn wel weer erg leuk. En alsof de duvel ermee speelt, sinds ik de site volg, kom je ze ook in het nieuws tegen. Wat dit filmpje van Daan en anderen betreft, die deed mij erg denken aan een film van de Police Academy: Ionica praatte niet synchroon met de beelden. Dat overdreef Bubba in die film: 'Do you wanna fight, fight me'.

  12. Willem:

    Ja, combinatoriek en elementaire getaltheorie op het VWO! Ik denk inderdaad ook dat veel mensen combinatoriek juist heel leuk zullen vinden. Ik begreep op het VWO eigenlijk nooit waarom we nou calculus deden en wat nou het nut van een afgeleide of een integraal is.

    Tijdens de universiteit kwam ik er pas achter hoe krachtig calculus is. Aan het einde van het eerste jaar (TU/e) kregen we een hoofdstuk dat Maxwell's veldvergelijkingen afleidde en ook een afleiding gaf van de Navier-Stokes vergelijking (in elementaire vorm). Toen dacht ik echt 'jee, te gek zeg, calculus'.

  13. Joke Zwarteveen:

    Zoveel hoofden, zoveel zinnen. De een houdt van meetkunde, (ik herinner me nog, dat ik een keer midden in de nacht, terwijl ik bij mijn vriendin logeerde eindelijk de goede inval kreeg om een meetkundeopgave (mulo) op te kunnen lossen), de ander is dol op hele rijen calculusopgaven. Om de calculussceptici tegemoet te komen lijkt het me inderdaad handig de stof in perspectief te zetten (dank je Willem), en de meetkundehaters kunnen opgelucht ademhalen omdat de meetkunde vanaf 2013 analytische meetkunde gaat worden. Maar ik schat, dat je dat juist heel stomme sommetjes vond Ionica.
    Tot nu toe kon je bij wiskunde B12 een heel klein beetje van het boek afwijkend ook prima een keer een bewijs met volledige inductie laten zien (dat vond ik inderdaad ook zo leuk), en het limietbegrip (ik hoop dat Proeme dit ook leest) uitbreiden en toepassen bij de afgeleide.
    Maar wiskunde B12 gaat verdwijnen, en het doekje voor het bloeden, wiskunde D, wordt door weinig leerlingen gekozen.
    Onze uitdaging is dus om wiskunde B- leerlingen te motiveren. Blijft een moeilijke zaak. Ik denk, dat we in ieder geval moeten proberen wat nauwkeuriger met de stof om te gaan dan de boeken. Wat meer goede bewijzen geven. Met voorbeelden waarom dat nodig is, omdat het soms ook misgaat. En goede, inspirerende toepassingen zoeken.
    Toch dank Ionica en Jeanine, waarschijnlijk kan ik dat wel gebruiken voor wiskunde D.

  14. Proeme:

    ja Joke, ik lees mee

    gelukkig zijn er leraren die buiten het boek treden en bv volledige inductie en de definitie van limiet laten zien. Maar helaas zijn dat slechts enkelen. Ik heb ze nooit gehad als B12 leerling.
    En als ik eerlijk ben: ik denk dat er in onze groep van 10 maar 2 mensen waren die het leuk hadden gevonden (ik en de enige andere persoon die wiskunde is gaan studeren). Bij de rest zou het het ene oor in en het andere oor uit zijn gegaan.
    Maar goed, van mij had het verteld mogen worden...

Plaats een reactie


Je kunt LaTeX gebruiken in je reactie.
Gelieve antwoorden op puzzels tussen [SPOILER] en [/SPOILER] te plaatsen.