Wiskundemeisjes

Ionica & Jeanine
 
Slik Internetbureau Rotterdam Internetbureau Rotterdam



Categorieën

Archief

Nederlands team wint twee zilver en twee brons bij Internationale Wiskunde Olympiade


In Algemeen,Nieuws, door Ionica

Ingekomen bericht vanuit Madrid: Het Nederlandse team van zes scholieren heeft een topprestatie neergezet tijdens de Internationale Wiskunde Olympiade in Spanje: tweemaal zilver en tweemaal brons. De 49ste Internationale Wiskunde Olympiade vindt dit jaar plaats in de Spaanse hoofdstad Madrid.

Nederland is met 94 punten gedeeld 33ste geworden in het officieuze landenklassement. Winnaar is China, gevolgd door Rusland en de Verenigde Staten. In totaal namen 535 leerlingen uit 97 verschillende landen deel aan deze olympiade.

De resultaten van de individuele leden van het Nederlandse team zijn als volgt:

* Floris van Doorn (17 jaar, 's Graveland): ZILVER - 22 punten
* Milan Lopuhaä (18 jaar, Driehuis): ZILVER - 22 punten
* Raymond van Bommel (16 jaar, Hoofddorp): BRONS - 16 punten
* Remy van Dobben de Bruyn (17 jaar, Leiden): BRONS - 16 punten
* Alexander van Hoorn (18 jaar, Abcoude): 10 punten
* Maarten Roelofsma (17 jaar, Apeldoorn): 8 punten

In de 37 voorgaande keren dat Nederland deelnam aan de Internationale Wiskunde Olympiade, deed het team het slechts drie keer beter.

De wiskundemeisjes feliciteren het team en hun begeleiders van harte!

9 reacties op “Nederlands team wint twee zilver en twee brons bij Internationale Wiskunde Olympiade”

  1. Johan B.:

    En zo hoort het! Heel mooi!

  2. Jan van de Craats:

    Geweldige prestatie! Felicitaties voor het hele team, maar ook voor de begeleiders/trainers Quintijn en Birgit en hun helpers!

  3. Arne Smeets:

    Ik ben nu een héél trotse trainer van dit team! :)

  4. HJ:

    Geweldige prestatie van de deelnemers en van hun trainers en begeleiders. Terechte beloning voor jullie inzet.
    Ik heb de landen-bladzijden doorgebladerd met deelnemers en uitslagen. Het varieert sterk. Landen met gestaalde kaders (de drie landen die al gemeld zijn, en het oostblok in het algemeen), maar ook landen waarvan de deelnemers kennelijk niet wisten wat hun te wachten stond, gezien hun scores.

  5. Matthijs M.:

    Gefeliciteerd team 2008!

  6. T.D.C.S.B.:

    In heel veel andere landen speelt wiskunde een veel grotere en belangrijkere rol dan bij ons in Nederland. Maar wat ik echt niet snap is dat 'Nederland' dit dan weer een topprestatie pleegt te noemen, dat is het dus absoluut niet. Polen, Mongolië, Peru.... allemaal boven ons. We staan n.b. gelijk met Oezbekistan.
    En w.b. die 'medailles', de helft van de deelnemers krijgt er een.

    Opgaven:
    http://www.wiskundeolympiade.nl/opgaven/imo/imo2008/dum.pdf

  7. Arne Smeets:

    Beste T.D.C.S.B., dit is wel degelijk een topprestatie. Vergelijk de strenge trainingsregimes voor de deelnemers uit landen als Polen en Mongolië eens met de manier waarop onze deelnemers worden voorbereid op de olympiade, dan zie je dat Nederland met minder voorbereiding en middelen zich toch prima weet te handhaven tussen die landen. Bovendien moet je het belang van de populatiegrootte voor zo'n competities niet onderschatten. Nederland heeft met zijn kleine populatie nu eenmaal een nadeel op dat vlak: de visvijver van de uitzonderlijk getalenteerde jongeren is er nu eenmaal veel minder groot. Begrijp me niet verkeerd: ik vind de zes Nederlandse deelnemers allemaal stuk voor stuk uitzonderlijk getalenteerd en heb me als trainer heel vaak sterk verbaasd over wat ze allemaal wel niet weten en kunnen! Vergelijk de Nederlandse prestatie van deze olympiade ook eens met die van België, een land vergelijkbaar qua populatie maar met een sterkere wiskundecultuur in het middelbaar onderwijs: waar België de voorbije jaren steevast de maat nam van Nederland, soms ruim en soms minder ruim, staat Nederland nu heel ver voor België.

    Kortom: ja, dit is een échte topprestatie.

  8. Quintijn:

    Wat leuk om dit bericht op wiskundemeisjes.nl te zien! Wij (de begeleiders) zijn
    supertrots op ons team en de geweldige prestatie die deze zes leerlingen
    hebben neergezet. Ter vergelijking, vorig jaar waren we 56ste (met 1 bronzen
    medaille en 3 eervolle vermeldingen) en het jaar daarvoor 62ste (met geen
    medailles maar wel 5 eervolle vermeldingen). De vier medailles en de 33ste
    plek van dit jaar kunnen dus in onze ogen met recht een topprestatie worden
    genoemd.

    De opgaven bij de Internationale Wiskunde Olympiade (IMO) zijn qua niveau en
    qua onderwerp niet te vergelijken met de wiskunde die in het Nederlandse
    onderwijs aan bod komt. Voor Nederlandse leerlingen is het dus al een hele
    prestatie om een paar deelpunten binnen te halen of zelfs een van de zes
    opgaven volledig op te lossen (wat leidt tot een eervolle vermelding). Een
    Nederlandse leerling die onvoorbereid naar de IMO zou gaan, zou nauwelijks
    kans maken om meer dan nul punten te behalen.

    Als de huidige zes teamleden er niet het afgelopen jaar keihard voor hadden
    gewerkt, met elke week opgaven insturen, maandelijkse trainingsdagen
    en -weekenden en twee trainingweken in juni en juli, dan hadden ze nooit
    zo'n resultaat kunnen neerzetten. We zijn er met z'n allen (de leerlingen en
    wij, maar zeker ook de andere trainers Johan Konter, Julian Lyczak, René
    Sitters, Arne Smeets en Sietske Tacoma) helemaal voor gegaan en we zijn
    ontzettend blij met het resultaat. Voor ons allen is dit een grote stimulans om wat betreft de training door te gaan op de
    ingeslagen weg.

    Birgit & Quintijn
    (deputy leader & leader IMO 2008)

  9. Jan van de Craats:

    Zo is het maar net! Nogmaals: hulde, Birgit & Quintijn!

Plaats een reactie


Je kunt LaTeX gebruiken in je reactie.
Gelieve antwoorden op puzzels tussen [SPOILER] en [/SPOILER] te plaatsen.