Wiskundemeisjes

Ionica & Jeanine
 
Slik Internetbureau Rotterdam Internetbureau Rotterdam



  • Laatste Reacties

Categorieën

Archief

Engelse examens


In Onderwijs, door Jeanine

In The Times van gisteren stond een artikel over de GCSE's. Die afkorting staat voor General Certificate of Secondary Education, een certificaat dat Engelse scholieren per vak kunnen halen als ze 15 of 16 jaar oud zijn. Al 21 jaar lang slagen elk jaar meer leerlingen voor GCSE's dan het jaar ervoor. Komt dat doordat de examens makkelijker zijn geworden? Wordt er gewoon beter les gegeven? Of worden de leerlingen alleen nog maar op de examens voorbereid?

Lees de hele discussie zelf in het artikel. Maar wat voor ons het interessantste is, is dat Marcus du Sautoy twee wiskunde-examens met elkaar vergelijkt: dat van 1988 en dat van 2008. De conclusie van Du Sautoy is dat het zo'n vaart niet loopt, de examens zijn niet makkelijker geworden:

The curriculum being examined is similar. You have got questions about probability, symmetry transformations and solving equations. But I think there is a genuinely different feel to the paper of 2008.

Now, students are expected and challenged to think about how they are applying the mathematics. 1988 feels more like the application of techniques that the student has learnt.

For example, question 10 from the 1988 paper requires simply plugging numbers into an equation given at the beginning of the paper to calculate the volume and surface area of a tin of baked beans. In contrast, question 23 from the 2008 paper requires combining ideas of geometry and algebra in an analytical way to find the relationship between lengths in the cone and cylinder. The 1988 paper also shows more evidence of trying to get “down with the kids”, with references to Doctor Who and the Muppets. In 2008 they seem to be trying to engage children with the maths rather than the Muppets.

Het hele schoolsysteem is anders in Groot-Brittannië, dus het lijkt me niet zo zinvol om deze examens met de Nederlandse te gaan vergelijken, maar wat ik wel een interessante vraag vind: hoe zijn de wiskunde-examens in Nederland veranderd? Ik heb zelf vorig jaar het VWO-eindexamen wiskunde B1,2 gedaan voor de Volkskrant en had de indruk dat het examen wat makkelijker was dan mijn eigen eindexamen wiskunde B, vooral omdat veel van wat je nodig had in feite op de formulekaart te vinden was en de grafische rekenmachine ook nog een boel voor je kon oplossen. Maar het kan best zo zijn dat mijn indruk niet terecht was.

De mensen die het antwoord op deze vraag waarschijnlijk het beste weten, of er in ieder geval een mening over zullen hebben, zijn de wiskundedocenten. Dus: docenten onder onze lezers, leef je uit in de comments! Zijn de wiskunde-examens de afgelopen jaren of decennia makkelijker geworden, of alleen anders, of zijn ze eigenlijk zo ongeveer hetzelfde gebleven? En wat vinden jullie daarvan?

9 reacties op “Engelse examens”

  1. Erwin:

    Dan ben ik toch benieuwd, wat was je cijfer voor het examen van vorig jaar?

  2. Erwin:

    Daar moest nog een smile achter. Bij deze: ;)

  3. Jeanine:

    @ Erwin: Ik heb niet alles helemaal uitgewerkt, want ik kreeg niet zoveel tijd van de journalist (het ging tenslotte om mijn indruk van het examen en niet om een cijfer), maar ik had wel zo ongeveer alles goed geloof ik. :-)

  4. Martijn:

    Ik ben geen wiskundedocent, maar maak wel elk jaar het wiskunde B1,2 examen. Ik denk niet dat de examens per se makkelijker zijn geworden. Het kunnen opzoeken van formules op de formulekaart is voor mensen die al goed zijn in wiskunde alleen maar makkelijk, maar een zwakkere leerling ziet een brij symbolen en weet niet welke formule hij/zij moet kiezen.

    Wat ik wél denk is dat het examen de verkeerde vaardigheden toetst. In een examen van deze tijd moet een leerling vooral relevante informatie uit de tekst halen (hoort dit niet bij Nederlands?!), om die vervolgens in de juiste formule te stoppen, of dit op de GR in te toetsen. In die zin is het examen dus niet makkelijker geworden, dit zal per groep variëren. De kwaliteit van de examens is denk ik wél achteruit gegaan.

  5. Pils:

    //Al 21 jaar lang slagen elk jaar meer leerlingen voor GCSE’s dan het jaar ervoor.//

    ik neem aan dat het hiet om procentueel meer leerlingen gaat?

  6. Geertje:

    Toevallig heb ik nu net voor het eerst te maken met de internationale variant, IGCSE's, en maakte ik vorige week de opmerking dat alle examenvoorbereiding en -training toch wel enorm veel tijd heeft gekost. Sinds eind februari is er niks nieuws meer geleerd, want inderdaad, zoals in het artikel wordt gesuggereerd, leerlingen en ouders zijn ervan overtuigd dat examentraining enorm belangrijk is om maar zo hoog mogelijke punten te halen. En het nut van de examens is i.i.g. voor de kinderen op onze school maar beperkt: ze blijven toch allemaal doorgaan op deze school of op dit niveau ...

    Ook de opmerking over de financien is juist. Het systeem is namelijk ook nog eens duur voor scholen (maar wel luxe voor docenten ...), onder andere doordat alle examens door externe examinatoren worden nagekeken!

  7. jason:

    Mischien is het goed om de nieuwe stijl examens die dit jaar komen niet te vergeten. Bijv. De formulekaart mag niet meer gebruikt worden. Dan verandert de rol van de grafische rekenmachine in Wiskunde B, en zo zijn er nog meer goede veranderingen.

    Wat mij opvalt is dat niemand hier praat over het bijzonder lage wiskunde niveau onder nieuwe instromers aan de universiteiten. Hence de zomer/bijspijkerscholen die uit de grond zijn geschoten van veel universiteiten. Die zijn er echt niet voor niets gekomen de afgelopen paar jaar.

    Zo werd ik in maastricht geconfronteerd met met mensen die nog niet eens breuken gelijknamig konden maken maar wel dachten twee verkorte blokken statistiek goed af te kunnen ronden.

    Maar goed unimaas heeft daar ook wat op bedacht namelijk het gebruikelijke, voorgekauwde pgo onderwijs en alleen maar multiple-choice examens. Het is een heerlijke GRATIS milkshake voor iedereen, en nog goedkoop ook - Echt waar, het kost niets !!!

    Sorry, nu daalt het niveau..... :-)

  8. Philip:

    hoe verandert de rol van de GR als je de formulekaart afschaft?

  9. Bram Masselink:

    Uit een enquete onder de deelnemende leerlingen van de examentrainingen in Delft blijkt dat het volgen van een training help. Leerlingen haalden voor een eindexamen gemiddeld een hoger cijfer dan voor hun schoolonderzoeken. Dit in tegenstelling tot het landelijk gemiddelde, zie http://www.lyceo.nl/page/examentrainingen-helpen/

Plaats een reactie


Je kunt LaTeX gebruiken in je reactie.
Gelieve antwoorden op puzzels tussen [SPOILER] en [/SPOILER] te plaatsen.