Wiskundemeisjes

Ionica & Jeanine
 
Slik Internetbureau Rotterdam Internetbureau Rotterdam



  • Laatste Reacties

Categorieën

Archief

All your base


In Grapjes, door Ionica


base 10

(Van Cowbirds in Love)

8 reacties op “All your base”

  1. Rogier:

    All your base are belong to us!

    "There are 10 types of programmers, those who think in binary and those who don't"

    "There are 3 types of mathematicians, those who can count and those who can't."

  2. Joris:

    Het mooiste vind ik nog dat de alien vier vingers heeft. Mooi oog voor detail! De theorie is namelijk dat het 10-tallig stelsel het meest voorkomende stelsel onder de verschillende culturen is omdat wij mensen tien vingers hebben.

  3. Sophie:

    Herinnert iemand zich nog "Wiskunde voor de basisschool"? In 1974 werden we in mijn herinnering in klas 1 en 2 doodgegooid met alle stelsels tussen de 1 en de 10. Ik vond het prachtig om al op mijn zesde te leren dat de 1 met een 0 erachter een heel arbitrair iets is, dat er helemaal geen vaste reden is om die op de negen te laten volgen.

    Het was volgens mij een experimentele methode van het Freudenthal Instituut, geen idee hoeveel scholen ermee gewerkt hebben.
    Weet iemand daar meer van?

  4. Philip:

    apart experiment. Het lijkt me dat de meeste kinderen op de basisschool knettergek worden als 10 niet elke keer hetzelfde betekent. Leren rekenen in het 10tallig stelsel alleen is al moeilijk genoeg toch?

  5. Erik:

    Wij leerden tellen met het "gouden materiaal". (Ik heb op een montessori-school gezeten.) Dat was een set kralen van 1, staafjes van 10 kralen, vlakken van 100 en kubussen van 1000. We leerden dat bijv. 649 dan 6*100 + 4*10 + 9*1 betekende. Zonder er echt de nadruk op te leggen, werd zo een hoop ruimte gelaten om makkelijk in andere bases te leren tellen.

  6. Sophie:

    Ja, ik heb het niet helemaal meer paraat maar in mijn herinnering waren het echt boekjes en staafjesmateriaal. The works. Al te experimenteel kan het niet geweest zijn, er moeten echt wel meer scholen mee gewerkt hebben.

    Later, op een andere school, maakte ik mijn onderwijzer helemaal gek door minuten en uren op te tellen, gewoon onder elkaar, met afwisselend het zes- dan wel tientallig stelsel in de verschillende rijen om goed uit te komen. Dat mocht niet, je moest eerst de minuten afmaken en dan het resultaat door zestig delen en de rest bij de minuten zetten.

    Ik ben bang dat een reactiedraadje bij de Wiskundemeisjes (hoe gewaardeerd en bijzonder ook) niet voldoende spreiding heeft om die andere scholiertjes uit de jaren '70 op te duikelen.. maar de herinnering schoot me gewoon even te binnen bij het zien van deze 4-tallige cartoon.

  7. Hans Wisbrun:

    @Sophie,

    Ik denk dat ik een spoor voor je heb. Dat materiaal werd uitgegeven door Malmberg, het heette Wiskunde in wording en was een bewerking van een Engelstalige serie, geschreven door Stuart E.Bell. Er waren 12 boekjes, ik heb ze nu naast mij liggen, inclusief het deeltje over Talstelsels.

    Ik heb uit bepaalde deeltjes zelf, als vrijwilliger, gastlessen verzorgd op een basisschool in Leiden. Die Talstelsels deed ik niet, wel Veelhoeken en veelvlakken. Het waren best pittige boekjes. Als dit het materiaal is dat je bedoelt, neem gerust contact op.

  8. Sophie:

    @Hans
    Wat leuk om hierover van jou te horen! Dat moet 'm zijn. Mijn oudste zoon is nu zo oud als ik toen, daarom is die herinnering wat levendiger.
    Ik wilde vooral even weten of andere mensen dat materiaal ook kennen. Maar toevallig zijn we ook net bezig om voor mijn zoon wat verrijking/verdieping te regelen, dus misschien kom ik er nog op terug. Nu eerst even de zaterdagboodschappen doen voordat je de binnenstad niet meer doorkomt.

    Bedankt voor je reactie, echt heel leuk om dit nu te kunnen plaatsen!

Plaats een reactie


Je kunt LaTeX gebruiken in je reactie.
Gelieve antwoorden op puzzels tussen [SPOILER] en [/SPOILER] te plaatsen.