The secret life of numbers

In Onderwijs, door Jeanine

Gisteren stond er een mooi artikel van Marcus du Sautoy in The Guardian: The secret life of numbers. Hij merkt op dat zijn 13-jarige zoon op school bij Engels grammatica leert, en vocabulaire, maar ook leert dat die ingrediënten het gereedschap zijn om grote literaire werken te maken en te lezen. Bij wiskunde houdt het op bij het gereedschap: hij leert percentages, staartdelen, de beginselen van de algebra en meetkunde. Maar het wiskunde-curriculum zal hem op school waarschijnlijk nooit laten zien hoe deze gereedschappen in de wiskunde tot de creatieve hoogtepunten leiden. De meeste mensen zien op school nooit wat wiskunde echt is.

En dat is jammer, vindt Du Sautoy: "Mathematics could come alive for so many more people if it wasn't kept behind walls." Om daarmee te beginnen heeft hij een foto-serie op de site van The Guardian gemaakt: Mathematical shapes in action, met foto's van gebouwen met een wiskundig tintje.

Du Sautoys artikel laat aan de andere kant ook zien hoe een bevlogen docent, die op het juiste moment een leerling weet te inspireren, van grote invloed kan zijn. Leuk leesvoer voor docenten, dus!

3 reacties op “The secret life of numbers”

1. René:

Dat klinkt goed; aan de andere kant, de meeste leerlingen vinden literatuurgeschiedenis ook saai. :)

2. Lieven:

Het beste artikel over de droevige staat van het wiskundecurriculum is waarschijnlijk Lockhart's A Mathematician's Lament.

3. jason:

Ik kom zoveel mensen tegen die het allemaal beter weten. Neem bijv. deze clown. op ted: [url]http://www.ted.com/talks/arthur_benjamin_s_formula_for_changing_math_education.html[/url]

Als je op de rommelmarkt struint kom je veel oude boekjes tegen uit de jaren '60, '70 van mensen, vaak oud wetenschappers die het ook allemaal beter wisten toen. Wat dat betreft moeten we de discussie over het onderwijs en kwaliteit wel wat in perspectief zien. Het is van iedereen en dus heeft iedereen er zijn eigen ideeen over met alle gevolgen van dien. Dat was 50 jaar geleden zo en zal 50 jaar de toekomst in ook zo zijn.

Wat ik ooit gehoord heb en wel een leuke vond is dat een wiskundeleraar zijn leerlingen een vraag stelde in een examen over oude al behandelde stof maar dan op een andere manier. Waarop de ouders van verschillende leerlingen die toevallig ook advocaat waren kwaad opbelden dat dit nooit de bedoeling kon zijn van goed onderwijs want: "goed onderwijs staat duidelijk omschreven in eisen en regels die we met elkaar maken". Er van afwijken is geen optie.

Dus u bent gewaarschuwd, alleen vragen wat duidelijk in het boekje voorkomt!!!