Vidi's voor twee wiskundigen (en 87 anderen)

In Nieuws, door Ionica

Gisteren maakte NWO de namen van de 89 onderzoekers die een Vidi krijgen bekend. Met deze subsidie van maximaal 800.000 euro kunnen deze onderzoekers vijf jaar lang een eigen onderzoekslijn ontwikkelen en een eigen onderzoeksgroep opbouwen. Onder de gelukkigen zijn twee wiskundigen.

Random fractals and phase transitions
Dr. F. (Frederico) Camia (m) 22-02-1973, Cesena (Italië), VU - Wiskunde
Toevalsprocessen en zelfgelijkvormigheid komen in de natuur veel voor. Het doel van dit project is om wiskundige modellen van fysische systemen te bestuderen waarin toeval en zelfgelijkvormigheid met elkaar in verband staan, en waarin fase-overgangen plaatsvinden die van grote invloed zijn op hun meetkundige en fysische eigenschappen.

Solving difficult optimization problems
Dr. F. (Frank) Vallentin (m) 07-10-1972, Eslohe (Duitsland), TU Delft - Mathematics
The dilemma of mathematical optimization today is that many, often simple-sounding problems cannot be solved efficiently with current methods. In this project the researchers analyze the symmetry and other structural properties of these problems. This will open new computational ways to find solutions.

We feliciteren Frederico en Frank van harte, al kennen we ze nog niet. Maar wie weet zien we hun onderzoeksresultaten in de nabije toekomst!

4 reacties op “Vidi's voor twee wiskundigen (en 87 anderen)”

1. Sander:

wat leuk, eerst veni's dan vidi's. Komen er ook nog vici's?

2. Freek:

Mooi, maar jammer dat de voornaam van Federico Camia bij NWO als Frederico is weergegeven.

3. Iris:

En vergeet ook Rosalie Iemhoff niet met haar onderzoek naar constructieve bewijzen!

4. Edo:

Mooi dat de Vidi’s weer uitgereikt zijn. Dat is goed voor onderzoekend Nederland. Wat ik jammer vind, is dat je in de meeste gevallen als Nederlandse burger van geen enkel resultaat of voortgang van dergelijk excellent onderzoek op de hoogte gesteld wordt. Zou het niet een goed idee zijn om een ‘communicatieverplichting’ op te nemen bij de uitreiking van de Vidi’s?

Overigens is er op vriendenvanwetenschap.nl een uitgebreide discussie aan de gang over het belang van communicatie over wetenschap.