Wiskundemeisjes

Ionica & Jeanine
 
Slik Internetbureau Rotterdam Internetbureau Rotterdam



Categorieën

Archief

Het nieuwe schooljaar


In Column,Onderwijs, door Jeanine

Deze column verschijnt vandaag in de Volkskrant.

Vorige week was het zover. Honderden brugklassers liepen totaal verregend hun nieuwe school in, de docenten praatten met een kop koffie en een gebakje bij over de vakantie, de nieuwe collega's werden voorgesteld, iedereen bracht zijn kasten en mappen op orde en probeerde zo snel mogelijk alle namen te leren. Mijn eerste begin van een schooljaar in een nieuwe rol: die van docent.

Ik gaf voor de zomervakantie al een paar maanden les, maar toen begon ik midden in het schooljaar, in twee klassen die al gewend waren aan de manier van werken van mijn voorgangers. "Ja, maar bij mevrouw X deden we altijd…" en "Ja, maar meneer Y zei altijd…", dat idee. "En we kregen helemaal nooit huiswerk, en we mochten altijd alles!" Tuurlijk.

juffrouw-voor-de-klas

De reacties uit de universitaire wereld, waar ik ook nog steeds werk, zijn divers. Iedereen vindt dat er meer academici voor de klas moeten, want om leerlingen te motiveren voor een academische studie is het goed om een rolmodel te hebben, een docent die weet hoe het eraan toe gaat op de universiteit. Sommige professoren reageren dan ook met: “Wat goed dat je het onderwijs in gaat!” Maar er zijn er ook die eigenlijk stiekem (of minder stiekem) vinden dat het carrière-technisch een niet zo slimme keuze is om voor het onderwijs te kiezen en dat ik me beter zou kunnen concentreren op het vinden van een uitdagende onderzoeksbaan (lees: tijdelijk, in het buitenland, en zonder perspectief op wat voor vaste aanstelling dan ook als je weer terugkomt).

Om voor de klas te staan, moet je natuurlijk een lesbevoegdheid halen. Ook dat wordt vanuit de onderzoekswereld soms wat sceptisch bekeken: we geven toch allemaal colleges aan studenten, zonder enige didactische opleiding, en dat gaat prima! Meestal wel, inderdaad. Maar niet bij iedereen. Daarom is ook voor beginnende docenten aan de universiteit het behalen van een basiskwalificatie onderwijs tegenwoordig verplicht. Bovendien is er, zoals ik inmiddels gemerkt heb, een behoorlijk verschil tussen het onderwijs aan leerlingen van een jaar of veertien en dat aan gemotiveerde wiskundestudenten van achttien of ouder (die je bovendien, als ze een keertje niet gemotiveerd zijn, lekker naar huis kunt sturen).

Ik vind de colleges vakdidactiek op de lerarenopleiding dan ook leuk en nuttig. We bespreken hoe je de juiste vragen kunt stellen, zodat een leerling zelf bedenkt hoe hij iets kan oplossen en waarom dat werkt. Ook misconcepties komen aan de orde: wat voor onverwachts kan er gebeuren in het hoofd van een leerling? Een voorbeeld: als je x=3 moet invullen in de formule 2x2+6, moet je onthouden hebben dat tussen de 2 en de x eigenlijk een vermenigvuldigingspunt stond, en dat je dus 2·32+6 = 2·9+6 = 24 krijgt, en niet 232+6 = 535.

Zoveel mogelijk anticiperen, altijd creatief blijven, je proberen in te leven in de gedachtewereld van de leerling en de juiste vraag stellen. En dan, af en toe: een blik van verheldering. “O, maar eigenlijk is het dus helemaal niet zo moeilijk!” Daar doe je het voor, als docent.

7 reacties op “Het nieuwe schooljaar”

  1. D. Oussour:

    Veel succes! Er zijn helaas weinig leraren die er na 30 jaar lesgeven nog zo over denken.
    Academici voor de klas, dat is wel erg belangrijk. Dan merk je hoe zwak sommige collega's zijn. Ik heb in mijn vak, chemie, veel onzin gehoord.

  2. Nina:

    "2·3^2+6 = 2·9+6 = 24 krijgt, en niet 23^2+6 = 535"
    Dat ze 23 in het kwadraat doen dat komt eigenlijk nooit voor. Wel dat ze eerst 2*3 doen en dát in het kwadraat dus 6^2+6=42.
    Die goedkope flutrekenmachines (van die kleintjes op zonnecellen oid) doen dat ook fout...

  3. P:

    Ik kwam deze week ook een leuke tegen:
    18-12:2. Leerling doet 12:2=6 en 6-18=-12. Ik was vooral over die laatste stap erg verbaasd, maar de leerling vond het erg logisch. Delen gaat toch voor aftrekken? Dan moet je delen dus vooraan hebben...

  4. Jan van de Craats:

    Leuke column, Jeanine. Veel plezier en succes in dit nieuwe schooljaar!

  5. Pieter:

    @Nina.
    Tegenwoordig hebben ze zeer uitgebreide rekenmachines die wel de rekenvolgorde goed doen.
    Maar dat heeft tot gevolg dat de kinderen de formule intoetsen en kritiekloos op het antwoord vertrouwen.

    Mijn kinderen heb ik thuis geleerd om de rekenmachine in de tas te laten. Breuken laten staan is in mijn optiek ook beter dan ze uit te rekenen en als dat wel moet, is dat een goede oefening in vereenvoudiging en hoofdrekenen.

  6. P:

    ha, ik kwam hem vandaag tegen in de les. Ik moest onmiddelijk aan de wiskundemeisjes denken. Bereken \(\) als \(\). Leerling (klas 2) maakte er inderdaad \(\) van...

  7. Jan-Pieter:

    He zus; leuke collumn!!

Plaats een reactie


Je kunt LaTeX gebruiken in je reactie.
Gelieve antwoorden op puzzels tussen [SPOILER] en [/SPOILER] te plaatsen.