Wiskundemeisjes

Ionica & Jeanine
 
Slik Internetbureau Rotterdam Internetbureau Rotterdam



  • Laatste Reacties

Categorieën

Archief

NS en punctualiteit


In Column, door Jeanine

Deze column verscheen gisteren in de Volkskrant.

Vorige week bracht NS de punctualiteitscijfers uit van het derde kwartaal van 2011. Prima cijfers! Maar liefst 95,5 procent van de treinen was op tijd (nou ja, minder dan vijf minuten te laat, en 90,9 procent van de treinen was minder dan drie minuten te laat). Bovendien heeft 98,7 procent van de treinen gereden. De 1,3 procent niet-gereden treinen zijn overigens niet als meer dan vijf minuten te laat aangemerkt, maar soit.

trein

Ondanks deze prachtige resultaten is slechts 57 procent van de reizigers tevreden over het op tijd rijden van treinen. Dat wil zeggen: 57 procent van de reizigers geeft de NS een 7 of meer voor punctualiteit. Dat is nogal een verschil! Hoe kan dat? Stelt NS de cijfers te rooskleurig voor, bijvoorbeeld door te snel een aangepaste dienstregeling in te stellen als er sneeuw dreigt? Of vinden reizigers elke minuut vertraging te veel?

Kan, maar dat hoeven niet de enige redenen te zijn. Ook psychologische factoren spelen een rol. Als ik zelf over vertraging nadenk, denk ik altijd eerst aan mijn meest rampzalige ervaring ooit (een reis van Leiden naar Deurne die uiteindelijk via een stroomstoring in Dordrecht, een busreis via wat schattige schaapjes bij stationnetje Lage Zwaluwe en een andere bus naar Breda na ruim vijf uur in Eindhoven eindigde). Wat ik er dan niet meteen bij denk, is dat dat al tien jaar geleden is. En dat het zo erg daarna nooit meer geworden is (de dag dat ik vanwege sneeuw überhaupt nergens heen kon even niet meegerekend). Dat ik elke week minstens twee keer op en neer naar Utrecht moet en daarbij de afgelopen maanden geen enkele keer vertraging heb gehad, vergeet ik veel gemakkelijker.

Maar ook dat hoeft het algehele gevoel niet te verklaren. Wat belangrijker is: reizigers gebruiken een andere eenheid om in na te denken dan de NS. De NS denkt in aantallen gereden treinen, maar de reiziger denkt in aantallen reizen die in het water vallen. En als een heel drukke spitstrein tussen Leiden en Utrecht een kwartier vertraging heeft, zijn daar veel meer reizen mee gemoeid dan wanneer een rustig treintje op een weinig spannend traject op tijd rijdt. Maar die tellen in de telling van de NS even zwaar mee.

Vergelijk dit maar eens met de volgende situatie. Stel dat je een schooltje hebt met drie klassen: twee klassen met tien leerlingen en eentje met veertig. Hoe zal de school deze situatie in haar promotiefolder presenteren? Waarschijnlijk met een bewering als: “Tweederde van de klassen is klein!” Rekeneenheid: klassen. Terwijl een boze ouder zal roepen: “Jawel, maar tweederde van de kinderen zit in een veel te grote klas!” Rekeneenheid: kinderen. En het is allebei waar.

Zo zie je maar: de eenheid van tellen kan het gevoel bij een uitkomst danig beïnvloeden. Vanaf dit jaar begint NS een proef met de nieuwe indicator “reizigerspunctualiteit”, waarin wel rekening gehouden wordt met de hoeveelheid reizigers. Dus ik ben benieuwd hoeveel procent van de reizen bij NS op tijd blijkt te zijn.

3 reacties op “NS en punctualiteit”

  1. Micha:

    Iets soortgelijks gebeurt er bij de verkiezingen in de VS met de "kiesmannen" waarbij je met minder dan de helft van totale stemmen toch kan winnen omdat je meer dan de helft van de kiesmannen hebt :)

  2. Treinreiziger:

    Er is nog meer aan de hand waarom de cijfers er beter uitkomen dan de werkelijkheid voelt.

    De NS gaat voor de punctualiteit uit van vertrektijden. Bij het startstation is dat prima, maar op tussen- en eindstations is dat het draaien van de werkelijkheid. In de dienstregelingen zijn tegenwoordig veel buffers ingebouwd om bij een eventueel te late aankomst toch op tijd te kunnen vertrekken. Een te late aankomst kan voor de treinreiziger echter wel frustrerend zijn. De aansluiting op de andere trein wordt gemist.

    Zo kon ook de Fyra in de beginperiode goed scoren op punctualiteit. De treinen vertrokken op tijd vanaf Schiphol, maar kwamen vrijwel altijd te laat aan in Rotterdam.

  3. Jules Vismale:

    Nou is het 2012 en ik ben erachter gekomen dat men de Beneluxtrein tussen Amsterdam en Brussel via Roosendaal willen opheffen en dat Breda nog steeds niet met de Fyra is verbonden richting Antwerpen en Brussel! Ik begrijp dan ook vooral de Belgen helemaal niet meer al is het spoorwegennet in België nog zwaarder verouderd dan in Nederland! Zo wordt het oude station van Antwerpen helemaal ontsloten met moderne of verpauperde huizen en staat er in de buurt een hoog flatgebouw dat het station in een dwerg doet veranderen. In Brussel ligt het centraal station geheel onder de grond en lijkt het stationsgebouw veel meer op een gewoon kantoorgebouw met identieke misbaksels eromheen waardoor het nauwelijks opvalt. Brussel-Zuid is het grootste station van de Belgische hoofdstad maar de perrons zijn zwaar verouderd terwijl alleen de ontvangstruimte nog enigszins modern oogt. Laten ze anders de Fyra maar gewoon doorlopen vanuit Breda naar ‘s-Hertogenbosch of Eindhoven die beter verbonden moeten worden met Antwerpen en Brussel!

Plaats een reactie


Je kunt LaTeX gebruiken in je reactie.
Gelieve antwoorden op puzzels tussen [SPOILER] en [/SPOILER] te plaatsen.