Examens (2)

In Onderwijs, door wiskundemeisjes

Zoals jullie weten, zijn de eindexamens in volle gang. De vwo-examens wiskunde B1 en B1,2 waren al op 16 mei. De opgaven kun je hier zien: wiskunde B1 en wiskunde B1,2.

Op het forum van Kennisnet beoordelen wetenschappers de vwo-examens van dit jaar. Lees zelf wat Frans Keune (Radboud Universiteit) en Joost Hulshof (VU) vonden van de examens B1,2 respectievelijk B1.

De conclusie van Joost Hulshof luidt:

Vond ik het een leuk examen? Ja en nee. Gegeven antwoorden narekenen is geen lol aan, het krasspelletje was daarom wel leuk.

Vond ik het een goed examen? De schoolstof wordt overhoord, moeilijke zaken blijven achterwegen. Voor wel of niet geschikt zijn voor een beta-studie is dit examen nauwelijks onderscheidend. Lees mee en oordeel zelf.

Inderdaad, lees mee en oordeel zelf! Kennisnet is vast geïnteresseerd in jullie meningen; wij ook.

(Jeanine)

9 reacties op “Examens (2)”

1. Johanneke:

Ik, als eindexamenkandidaat, was eigenlijk best wel teleurgesteld in het wiskunde B1,2-examen. (Dat kwam overigens grotendeels overeen met het B1-examen.) Echt niet uitdagend en veel te makkelijk. Heb ik daar nu zo hard (naja hard ..) voor gewerkt de afgelopen 6 jaar? Het is gewoon een belediging, als ze denken dat dat ons niveau is. Mijn klasgenoten waren het er ook over het algemeen mee eens, en mijn docent vond het ook echt verbazingwekkend makkelijk. Maar ja, waarschijnlijk wel goed voor mijn cijfer. En dan vanmiddag weer verder met scheikunde1,2, morgen biologie1,2 en overmorgen natuurkunde1,2, en dan zit het erop. :)

2. Jeanine:

@ Johanneke: succes met je laatste examens! Fijn dat wiskunde goed ging, wel jammer dat je het niet zo uitdagend vond.

3. Bart (Toffe Haan):

Hey Wiskunde-meisjes!

Kennen jullie deze nog nog nog...?

Vandaag hebben we "Anne" (nooit meer wiskunde) gelanceerd als Examenhit!

Hoe verlopen de examens ? Of weten jullie alleen van wiskunde?

Ik zou verder willen zeggen: hoort zegt het voort! :)

Toffe groeten!

Toffe Haan

4. Wiskunde B1,2 VWO reactie op een reactie « Tom en Onderwijs:

[...] Wiskunde B1,2 VWO reactie op een reactie Via de wiskundemeisjes las ik de reactie van dr. F.J. Keune (Radboud Universiteit Nijmegen) op het Wi B1,2 examen VWO: […] IJverige leerlingen kunnen voor dit examen al gauw 60 van de 84 punten behalen. Een dikke voldoende dus. [...]

5. Tom:

Is het nu makkelijk? (Reactie #1) Of moeilijk? (dr. F. Keune)

De meningen lopen blijkbaar nogal uiteen.

6. Johanneke:

@ Jeanine: bedankt voor je succeswensen. Ik heb ze hard nodig .. ;) Op wiskunde na ging alles slecht.

Ik denk overigens dat wetenschappers moeilijk kunnen beoordelen op welk niveau 6vwo'ers zitten of horen te zitten, of denken jullie van niet? Zij vinden het vanzelfsprekend makkelijk, dus moeten ze zich inleven in een eindexamenkandidaat. Maar ik hoef me niet in te leven, want ik ben er zelf één. ;) Ik ben natuurlijk niet representatief voor alle eindexamenkandidaten, maar ook de reacties uit m'n klas waren overwegend positief. Naja, vergelijken met voorgaande jaren kan natuurlijk wel iedereen.
    Dr. F. Keune vindt dat er veel gevraagd wordt van de algebraïsche vaardigheden in het examen. Dat vind ik echt onzin. Het was vooral formules invullen en tekenen. :S

7. Arno van Asseldonk:

Hallo, Johanneke,

Er zijn waarschijnlijk maar weinig universitaire wiskundigen die werkelijk weten wat er op het v.w.o. precies bij het vak wiskunde (B) aan bod komt. Als iemand na het behalen van het v.w.o.-diploma aan een universitaire wiskundestudie begint, blijkt al gauw dat daar dingen worden behandeld die op het v.w.o. niet eens (meer) aan bod komen. Ik denk daarbij onder andere aan continuïteit en differentieerbaarheid van functies volgens het limietbegrip, of partieel integreren en integreren met behulp van de substitutiemethode, terwijl deze onderwerpen in het verleden wel aan bod kwamen.
    Een ander aspect is dat de wiskunde op school minder diepgaand is dan wat je op de universiteit bij een wiskundestudie te zien krijgt. Daar komt ook nog eens bij dat het abstractieniveau in het (v.w.o.-)wiskunde-onderwijs in Nederland aanzienlijk lager ligt dan in het wiskunde-onderwijs in de ons omringende landen. Daar wordt meer aandacht besteed aan het bestuderen van abstracte structuren als groepen, ringen, lichamen, vectorruimten en topologische ruimten, en is er bij de bestudering daarvan ook meer aandacht voor de axiomatische opbouw van dergelijke structuren. Hier bij ons gebeurt dat pas aan de universiteit, maar in de landen om ons heen hebben de leerlingen deze onderwerpen al gezien als ze aan een universitaire wiskundestudie gaan beginnen. Ze hebben dus, in vergelijking tot de aankomende studenten hier, al meer wiskundige bagage tot hun beschikking.

8. HJ:

"Hondentrio zet tanden in wiskunde" ook De Telegraaf zet het onderwerp groot op de voorpagina. De examens wiskunde van vmbo-leerlingen uit Hardenberg zijn te razen genomen door drie honden die de aangetekende envelop met de tweede correctie van het werk op de deurmat vonden. De eigenaresse van de honden is verontwaardigd. De envelop had de honden doen schrikken omdat ze anders nooit ...

9. Johanneke:

* blij met de norm voor wiskunde B1,2 :D *
    De N is 1,0, blijkbaar was het een examen met een ongelooflijk gemiddelde moeilijkheidsgraad.
    (Ik ben overigens niet te spreken over de normen voor Engels en natuurkunde1,2 compex :S.)