Met een schoolbord en een krijtje (2)

In Quotes,Uitjes, door Jeanine

Gisteravond ging ik inderdaad naar het toneelstuk Met een schoolbord en een krijtje, wat we eerder al aankondigden. Het was de moeite waard.

met een schoolbord en een krijtje

Twee medewerkers van een wiskundig instituut, de man en vrouw die je ook ziet in het filmpje in onze vorige post, blijven na hun werk een tijdje praten met elkaar. Ze hebben het over wiskunde, en ze proberen de liefde te vangen in formules.

Naast wiskunde komen ook natuurkunde, biologie en Henk Barendregts ideeën over neuro-wetenschap ruimschoots aan de orde. Op het bord staan herkenbare formules: bewijzen van de stelling van Pythagoras en het begin van een bewijs uit het ongerijmde (√2 = p/q). De sfeer en de manier waarop de personages over hun vak praten zijn goed getroffen, allebei de acteurs zetten overtuigend een wiskundige neer. Het woord "formule-angst" maakt de zaal dusdanig aan het lachen dat ik vermoed dat er, naast de wiskundigen die ik al gezien had, ook nogal wat wiskundeleraren of -didactici aanwezig waren.

Je moet het stuk vooral zelf gaan bekijken, maar deze mooie quote wil ik jullie niet onthouden:

Verliefdheid is de ultieme abstractie. Je sluit je ogen voor alle details die je niet kan gebruiken.

Klik hier voor de speellijst.