Wiskundemeisjes

Ionica & Jeanine
 
Slik Internetbureau Rotterdam Internetbureau Rotterdam



Categorieën

Archief

Waarom er soms twee trams tegelijk komen


In Column, door Ionica

Deze column verschijnt vandaag in de Volkskrant.

Vorige week moest ik weer eens heel lang wachten op tram 9. (Het begin van deze column is trouwens gelogen. Ik ben sinds kort moeder en het lukt me nauwelijks om een rondje door Leiden te lopen. Laat staan dat ik de trein naar Amsterdam neem om daar een beetje op tram 9 te wachten. Maar ik geef deze columns graag een schijn van actualiteit, daarom schrijf ik “vorige week” in plaats van “een paar maanden geleden”.) Toen eindelijk de juiste tram de hoek omkwam, zag ik dat erachteraan gelijk nóg een tram 9 kwam. Was dit na de OV-chipkaart een nieuwe manier om reizigers te pesten? Een dienstregeling met na een lange tussenpoos steeds twee trams achter elkaar? Of voelden de tramchauffeurs zich niet meer veilig na alle PVV-retorica en durfden ze alleen samen op pad?


tram 9

In de tram bedacht ik echter dat het onvermijdelijk is dat trams regelmatig op deze manier samenklonteren. Stel dat de trams normaal tien minuten na elkaar rijden. Als een tram op de een of andere manier vertraging oploopt (met toeristen die moeizaam vragen of deze tram naar de Dam rijdt, een fietser die in de rails klemzit of een verhuisbusje dat op de trambaan wordt uitgeladen), dan verzamelen zich bij zijn volgende haltes iets meer passagiers. De tram komt daar immers wat later en dus hebben mensen langer de tijd om aan te komen bij de halte. Vervolgens duurt het instappen wat langer, waardoor de tram nog meer vertraging oploopt. Waardoor bij de volgende haltes weer meer mensen zullen staan te wachten. Waardoor het instappen nóg langer duurt, enzovoorts. Het is een proces dat zichzelf versterkt. De eerste tram na de vertraagde tram heeft het extra makkelijk, want daarop staan juist minder passagiers te wachten. Deze tram zal dus juist een beetje inlopen op zijn schema. En op een gegeven moment zullen de twee trams pal achter elkaar rijden. 

Het grappige is dat passagiers het verschijnsel alleen maar erger maken. Let maar eens op, bij twee trams die achter elkaar rijden, probeert iedereen in de voorste te stappen. Meestal staat het complete gangpad daar bomvol, terwijl de tweede tram vrijwel leeg is. 

Er is ook weinig aan te doen: meer trams inzetten helpt niet. Een dienstregeling waarbij de tram af en toe een paar minuten bij een halte wacht helpt wel. Dan heeft de tram een buffer en kan hij die paar minuten wachten overslaan als hij vertraging heeft opgelopen. Maar zo’n dienstregeling is waarschijnlijk irritanter voor passagiers dan af en toe een duo-tram.

Bussen hebben last van hetzelfde verschijnsel, maar bij treinen zie je er bijna nooit twee pal na elkaar rijden. Misschien doordat er meer tijd voor het instappen is ingepland, of doordat er minder haltes zijn, of doordat de dienstregeling bij een beetje vertraging als snel compleet in de soep loopt. Gelukkig heb ik dáár ook weinig last van tijdens mijn zwangerschapsverlof.

7 reacties op “Waarom er soms twee trams tegelijk komen”

  1. Lucie:

    Bussen hebben ook dat fenomeen, maar bussen kunnen elkaar voorbijsteken, waardoor de 2e en lege bus eerste wordt. Ook, als er een bus stopt aan een bushalte kan de andere bus doorrijden als hij daar geen passagiers moet afzetten.

  2. Ed:

    Het flink vertraagde OV heeft zo zijn voordelen; Je komt eerder op je bestemming door de vorige tram, trein of bus te nemen.

  3. Tweets die vermelden Wiskundemeisjes » Blog Archive » Waarom er soms twee trams tegelijk komen -- Topsy.com:

    [...] Dit blogartikel was vermeld op Twitter door Nanos , Kai Bakker. Kai Bakker heeft gezegd: @testtestest Waarom er soms twee trams tegelijk komen http://dlvr.it/DrNT8 [...]

  4. Willem:

    Op het traject waar ik regelmatig rij (tram 26 in Amsterdam) is nogal eens een stremming. Wanneer de stremming is opgeheven rijden de eerste (lege) trams de eerste haltes (die vol met boze mensen staan) voorbij en beginnen later pas mensen op te pikken. In het licht van bovenstaande erg verstandig. Ik heb wel eeens geprobeerd dit uit te leggen aan mijn mede-wachtenden op de halte, maar daar maak je geen vrienden mee :-)

  5. Arnold:

    de reacties tot nu toe geven geen stucturele oplossing voor het probleem van toeristen e.d. (een ongeluk buiten beschouwing gelaten)

    in het begin van deze eeuw ben in enkele jaren achter elkaar in erfurt (200.000 inw. - duitsland) geweest.
    daar hebben ze wel een structurele oplossing gevonden: bij elke tramhalte van de evag is zowel instaptijd als wachttijd ingepland; de trambestuurder wacht ook rustig tot het tijd is om te vertrekken, elke halte; maar de trams rijden hierdoor stipt op tijd en elke 10 minuten

    bij de zuidtangent (hoogwaardig ov tussen haarlem en schiphol en tzt mogelijk vertramd) kunnen ze hier nog wat van leren; soms komen er drie bussen achter elkaar (vol, leger, heel leeg) en als je die laatste mist sta je in plaats van 6 min ineens 18 min te wachten op de eerstvolgende
    want je wacht toch niet tot het jouw tijd is bij die halte, nee hoe eerder op het eindstation, hoe langer jouw pauze!
    kijk dan valt er in erfurt nog wat voor ze te leren

    en die trambestuurders is amsterdam? ben je door welke omstandigheid verlaat, en zit de volgende tram al in je nek te hijgen? laat dan alleen mensen uitstappen en de tram achter je de opstappers oppikken, des te eerder ben jij weg en kan je elke halte de schade een beetje inhalen
    vroeger toen je kaartjes verkocht, was dat niet leuk voor jouw omzet, maar nu met die ov chipkaart speelt dat niet meer

    zo zie je: het artikel is niet alleen wiskundig, het stelt ook morele kwesties aan de kaak

  6. Jean:

    Trein en metrodiensten hebben het makkelijker, totdat er echt iets fout gaat.

    Zij hebben vaste, geplande stops, rangeermogelijkheden en geen verkeer op de route (buiten de eigen organisatie (joehoe, wat moeten we dus blij zijn met NS, ProRail en wie doet nu eigenlijk het vrachtverkeer op het spoor) en ongeplande events als ongelukken en slecht weer.

  7. Cor:

    Een vervoerstechnische maar niet zo'n sociaal acceptabele oplossing is dat de voorste bus/tram/trein haltes gaat overslaan waar niemand hoeft uit te stappen. Als de andere bus/tram/trein er vlak achter zit is de overlast voor de wachtende reizigers technisch gezien minimaal, maar niet sociaal - je staat al langer te wachten en dan rijdt die #%} bus/tram/trein toch door.

Plaats een reactie


Je kunt LaTeX gebruiken in je reactie.
Gelieve antwoorden op puzzels tussen [SPOILER] en [/SPOILER] te plaatsen.